niedziela, 24 marca 2013

Highland Light Infantry i takie tam...

Tak jak się swego czasu odgrażałem, pomalowałem sekcję piechoty brytyjskiej do systemu Dystopian Legions w barwach Highland Light Infantry (City of Glasgow Regiment). Oto oni...


Brak tradycyjnych szkockich górali w kiltach zrekompensowałem sobie w ten sposób :) Jeśli dorobię się drugiej sekcji to będzie ona z Rifle Brigade. Malowanie tartanu trochę mnie kosztowało, a tak ładnie na zielono się pociągnie;)
Żeby coś więcej było o HLI, wrzucam fragment na temat tego pułku, który napisałem do książki nad którą pracuje. (tej o Brytyjczykach z cmentarza w Krakowie, może za parę lat ja skończę:))

Pułk powstał w 1881 roku z połączenia 71. Wyżynnego Pułku Lekkiej Piechoty i 74. Wyżynnego Pułku Pieszego.
Ten pierwszy powstał w 1777 roku jako pułk wyżynny (z numerem 73.), powołany przez Johna MacKenzie, lorda Macleod. W jego skład wchodzili zarówno szkoccy górale, jak i mieszkańcy nizinnego Glasgow. W 1786 roku przemianowany został na 71. Pułk Wyżynny, a jego żołnierze nosili kilty w tartan klanu MacKenzie. W czasie wojen napoleońskich, a konkretnie podczas kampanii na Półwyspie Iberyjskim, regiment przekształcony został w lekką piechotę, tym samym tracąc kilty (nie tracąc jednak pułkowych dudziarzy).
74. powstał z funduszy Kompanii Wschodnioindyjskiej w 1787 roku w Glasgow, jako pułk wyżynny, obleczony w kilty. Jednak miejscem jego stacjonowania były Indie, gdzie praktycznie zaraz po przybyciu z nich zrezygnowano. W 1803 roku pułk wsławił się w czasie bitwy pod Assaye, ponosząc jednak ogromne straty. Jedynym oficerem który przeżył i nie odniósł ran, pozostał kwatermistrz, który musiał objąć dowództwo nad jednostką. Za postawę na polu bitwy pod Assaye, Kompania ufundowała dla regimentu sztandar, a on sam nazywany był „Pułkiem z Assaye”.
Po połączeniu pułk zachował w nazwie lekką piechotę, przymiotnik wyżynny i stał się pułkiem miasta Glasgow, które było jednym z jego terenów rekrutacji. Pomieszanie tradycji szkockich górali, etosu lekkiej piechoty i rekrutów wywodzących się głównie z nizin Szkocji ( w czasie II Wojny Światowej połowa żołnierzy była Anglikami) znalazło odbicie w umundurowaniu. Był to jedyny pułk „góralski” noszący spodnie. Jednak w tartan klanu MacKenzie.



Co ciekawe rejon rekrutacji w Glasgow obejmował część miasta zamieszkałą głównie przez irlandzkiego pochodzenia katolików. Oficerem w tej jednostce był swego czasu David Niven, znany brytyjski aktor. Następna do malowania idzie sekcja piechoty pruskiej. 
Po za tym...
Wczoraj miałem być w Krakowie, spotkać się z ludźmi z pułku...niestety rozwaliła mnie choroba. 
Zima trzyma, zaczynam wyglądać przez okno wypatrując nadchodzących Innych....



2 komentarze:

  1. A poza tematem
    świetne video!
    http://www.youtube.com/watch?v=G_rQ6Av0gMY

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja mam wrażenie że Inni już są wśród nas :)

    OdpowiedzUsuń