środa, 9 lutego 2011

Verne

Wczoraj minęła rocznica urodzin Juliusza Verna. Nawet z tej okazji logo Google zmieniło się w Nautilusa i można było, niczym kapitan Nemo, zanurzyć się w głębiny. Jako dzieciak zaczytywałem się powieściami francuskiego fantasty. Zawsze wrażenie robiły na mnie ilustracje, szczególnie te stare, niektóre jeszcze z XIX wieku, albo utrzymane w takim klimacie. Szczególnie jak wyobraźnia rysownika mierzyła się z wyobraźnią Verna. Z takich ilustracji Czesi zrobili nawet film!  Postanowiłem poszukać w sieci rysunków do powieści Verna i zobaczyć czy jeszcze na mnie działają. Trafiłem na stronę z ilustracjami oryginalnych wydań.(http://jv.gilead.org.il/rpaul/)
No i parę naprawdę mnie urzekło...
Na początek "20 000 mil podwodnej żeglugi"


Aparaty tlenowe nurków i hełmy są niesamowite, w tle Nautilus. I jeszcze ten podwodny spacer.

.
No i może coś z Nautilusem...


Przypomina współczesne łodzie podwodne. Jednocześnie jednak widać jego podobieństwa do ówczesnych tworów techniki. 


To konfederacki okręt podwodny "Hunley" Ta napędzana siłą mięśni załogi lodź dokonała pierwszego udanego podwodnego ataku na okręt nawodny, zatapiając w 1864 roku unijny okręt "Housatonic".
"Hunley" zatonął w czasie swej pierwszej bojowej misji, został jednak niedawno wydobyty i odrestaurowany, więcej można znaleźć tutaj-  http://www.hunley.org
Natomiast budka obserwacyjna na dziobie Nautilusa:


Przypomina podobne rozwiązanie z "Monitora"
To w tej budce znajdowała się sterówka okrętu.
CDN... 

1 komentarz:

  1. 44 year old Desktop Support Technician Estele Babonau, hailing from Saint-Sauveur-des-Monts enjoys watching movies like Baby... Secret of the Lost Legend and Running. Took a trip to Historic Fortified Town of Campeche and drives a Ferrari 500 Mondial Spider Series I. znajdz tutaj

    OdpowiedzUsuń