wtorek, 12 kwietnia 2011

Mene, tekel...

Policzony, zważony...Wczoraj młoda, ładna i miła Pani Rachmistrz dokonała na mnie i na moim gospodarstwie domowym spisu powszechnego :) Niby nic, ale obowiązek wykonany, państwo (system :)) zebrało o mnie informacje, które mam nadzieję czemuś posłużą. Nie tylko rocznikom statystycznym, może jakieś strategi na długie lata ...Ta wiem sam siebie oszukuję...Spisy jednak uważam za rzecz potrzebną. Choć jak pokazuje historia mogą obrócić się przeciw państwu. Niemcy na pewno w Wersalu żałowali iż w 1910 roku dokładnie przeprowadzili spis, który wykazał że większość mieszkańców Górnego Ślaska używa jeżyka polskiego (Niemcy, jak współczesna Polska nie uznawała odmienności śląskiego). Stało się to podstawą żądań Polski  o Śląsk, sięgając jeszcze punktów pokojowych Wilsona, Polska miała wszak odrodzić się w granicach etnicznych.
Stąd decyzja o plebiscycie. W mojej Czerwionce spis wykazał iż na 2954 mieszkańców 1670 mówiło po polsku, 294 po polsku i niemiecku a 1024 po niemiecku.
Wracając do współczesnego spisu, zadeklarowałem oczywiście "zakamuflowaną opcje niemiecką" :) Mam nadzieję że wreszcie moje Państwo uzna moje plemię za odrębną grupę etniczną. Tyle i aż tyle.
Noc z niedzieli na poniedziałek spędziłem na opracowywaniu mojej małej, oj bardzo małej wystawy. Choć jak się potem okazało materiał, który zebrałem może i tak być za duży. Braki antyram, sztalug, jakieś pretensje sam nie wiem o co. Chyba o to że coś ma się odbyć. Ech, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Przy okazji odnowiłem kontakty z paroma fajnymi ludźmi, może w przyszłości coś z nimi uda  się zrobić ciekawego. Na początek może eksploracja pewnego schronu...
To zdjęcie też będzie na wystawce:


Blog ma mało czytelników żeby ogłaszać jakieś konkursy, gdzie to jest w Czerwionce. Ale zostawmy to zdjęcie bez opisu ;) Może, ktoś, kiedyś odpowie...
Odpowiedź być może kryje się w tym świetnym filmiku, stworzonym przez mojego kumpla, który pomaga mi też przy wystawie.

2 komentarze:

  1. Przy szkole 4 , "u Grzyba " . Kiedyś restauracja obecnie a'la teatr / dom kultury ;) Gdyby się kiedyś Pan nudziło zapraszam do wspólnej eksploracji cz-k zakamarków
    Pozdrawiam
    Marcelo

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie, lubię takie stare zdjęcia z Czerwionki :)

    OdpowiedzUsuń